Wat een broekrok met solliciteren te maken heeft?


broekrokEen broekrok, als kind had ik er eentje begin jaren tachtig, van ribfluweel.  Ken jij ze nog? Zo’n ding met een plooi aan de voorkant. Het was ook zo praktisch want dan kon je toch een rok aan op de fiets. Maar het was geen echte rok en het was ook geen echte broek.

Noem ze culottes, dan klinken ze iets charmanter maar echt hip werden en worden ze niet.

Wat heeft dat in vredesnaam met solliciteren of personal branding te maken? 

Vorige maand had ik bezoek van de bekende Rotterdamse tv-stylist Fred van Leer. Aanleiding was een oproepje van een journaliste van het Vrouw-magazine: ze zochten iemand met een bijzonder verhaal bij haar kledingkast.  En dat heb ik, dus meldde ik me aan met mijn uitdaging: bijna 20 kilo afgevallen waardoor ik even kwijt ben wat mij ook al weer goed staat en een kledingkast met inmiddels 5 verschillende maten er in.

En daar stond dus ineens een hele delegatie in mijn privé-domein: journaliste, cameravrouw, fotograaf, visagiste en haar-styliste en Fred dus.

“Vrouw, wat goed dat je bent afgevallen”, zei Fred, “maar als je dit aantrekt, dan ben je Tuttie Tessa”. 

Hij hield een paar kledingstukken voor die ik ijverig had bewaard voor als ik ooit weer slank zou zijn. En nu was ik weer slank en kon ik ze eindelijk weer aan, bleken ze behoorlijk gedateerd te zijn.  Ik noemde het jasje en de puntschoenen dan wel vintage, maar de blik van Fred zei me gelijk dat je een broekrok wel een culotte kunt noemen, maar dat ie nog steeds “tuttie” is.

Kies wat jij wilt verkopen!

En dat gebeurt dus ook zo veel met mensen die heel lang niet hebben gesolliciteerd. Ze halen hun oude cv en de standaard sollicitatiebrief, die altijd goed werkte, weer uit hun kast en gaan solliciteren alsof het nog steeds 1986 is. Ze verwachten dat als ze reageren op vacatures en ze laten zien dat ze een broekrok zijn: inzetbaar als broek en ook als rok, werkgevers staan te popelen om ze uit te nodigen voor een gesprek.

Maar helaas is de wereld veranderd. De broekrok is allang niet meer hip. Werkgevers willen graag een duidelijk specialistisch profiel: een broek OF een rok. Zeker niet iemand die op verschillende manieren inzetbaar is.
Als jij een offerte vraagt voor het schilderen van je houtwerk, wil je niet ook nog een offerte voor de beplanting van je tuintje of een nieuwe stortbak?

Daarom wil jij in jouw offerte naar een nieuwe werkgever ook duidelijk zijn!
Daarbij is het jaren tachtig-model “broekrok” voor je cv ook allang gedateerd.  Ik realiseerde me die middag met Fred, dat we op veel vlakken hetzelfde doen. Fred liet me zien hoe gedateerd sommige elementen in mijn kledingkast zijn en hoe ik heel snel met een paar frisse nieuwe stukken mijn garderobe weer nieuw leven in kon blazen. Weg met de dingen waar ik misschien wel emotioneel aan gehecht was, maar die mij echt geen goed meer deden. De Tessa van 15 jaar geleden droeg en deed hele andere dingen dan de Tessa van nu.

De “Fred van Leer” van de cv 😉 

Hetzelfde wat Fred doet met kleding, doe ik voor mensen met hun cv en motivatiebrief. Wat jij in de vorige eeuw deed, is meestal niet meer zo heel relevant voor je huidige stap. Sommige uitspraken op je cv of in je motivatiebrief doen de lezer vermoeden dat je niet meer zo hip bent als je dacht. Dingen als “steno”,  “MS-Dos en WordPerfect”, “inkoop bruingoed en witgoed” waren in de jaren tachtig relevant, maar nu niet meer. Die laatste is misschien taaltechnisch nog goed, maar niemand vraagt in de Media Markt meer naar bruingoed en zelfs al zou je het doen, dan weet de jonge verkoper waarschijnlijk niet eens meer dat je op de afdeling “home entertainment” moet zijn.

“Kill your darlings”

Dus ben ik mijn kledingkast gaan detoxen. En daarbij heb ik ook die dingen waar ik nog aan gehecht was, verwijderd uit het zicht. Ze zijn er nog wel… maar ze leiden niet meer af van de hoofdzaak.

En daarnaast was het best confronterend: je laat toch iemand op een andere manier naar je kijken, waarbij de buitenkant toch je eerste indruk is. Zonder dat iemand weet wat er allemaal aan de binnenkant gaande is. Welke onzekerheden of juist enorme talenten jij hebt. Want natuurlijk gaat het om de inhoud en niet om de verpakking.
Maar zeg eens eerlijk: de verpakking is toch altijd het eerste wat je ziet, waarop je je keuze vaak baseert. Dus soms moet en mag je daarmee best rekening houden!

Het is toch je visitekaartje: zowel je kleding als je cv als de verkoopbrochure van jouw “personal brand”.

 

Wat kun je dus leren van een broekrok als je gaat solliciteren? 

 Kies of je een broek of een rok wilt zijn!

♦  Wees je bewust van de trends in solliciteren in 2016!

 Zorg voor een aantrekkelijke verpakking voor jouw waardevolle inhoudelijke kennis en kunde!

 Trek de aandacht naar jouw sterke punten!

 Zorg dat je een uitstraling hebt, die bij jou en je doel past!

 Laat een ander daar eens kritisch naar kijken en accepteer opbouwende feedback!

 Durf dingen weg te laten die niet meer relevant of waardevol zijn voor nu!

 

Van broekrok naar slashie!

Wil je nu toch die multifunctionele broekrok zijn, maak dan  bijv. meerdere versies van je cv met elk zijn eigen focus, nut en waarde!  Of wees gewoon vol overtuiging die broekrok: er zijn heus wel liefhebbers te vinden van broekrokkken. Is dat een kleine groep, zet jezelf dan juist neer als de koning(in) van die “nichemarkt”. Of misschien voorzie jij wel een nieuwe trend waarin de broekrok een come-back maakt: dan ben je toch mooi de trendsetter van een nieuwe rage.

Die trend is misschien dichterbij dan je denkt, want de “slashie” is in opkomst!
Lees hier het artikel in NRC over de multifunctionele of hybride werknemer van de toekomst!

Toch een broekrok dus…. lekker puh!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

PS: op zaterdag 27 februari ligt het artikel in Vrouw Magazine (de weekendbijlage van de Telegraaf)  in de schappen!

Tessa in Vrouw

  • 2
  •  
  •  
  •  
  •  

Comments ( 7 )

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.