Focus, pocus? F* ck the format!


one size

 

 

 

 

 

 

 

“Je hebt wel heel veel verschillende banen gehad hè, je zou eens moeten kiezen!”

“Ik zie in jouw cv een jobhopper, blijf je wel eens ergens langer dan twee jaar?”

“Twaalf ambachten, dertien ongelukken!”

“Waar ligt jouw focus eigenlijk?”

“Jij hebt moeite met kiezen, wat wil je nu eigenlijk?”

“Hoe kan je zoveel opleidingen hebben gedaan, maak jij nooit wat af?”

“Waar haal je de tijd vandaan om dat allemaal -tegelijk- te doen?”

 

Als je dit wel eens hebt gehoord of gevoeld in je loopbaan, dan heb je misschien ook wel moeite om je cv kort en krachtig te houden en al helemaal niet in een  “one size fits all” model?


Heb je ook moeite om te focussen, want *focus*,  dat is schijnbaar het nieuwe toverwoord !  Als je focus hebt, dan lukt alles immers schijnbaar moeiteloos?

Focus staat gelijk aan succes?

Focus, pocus, pilates……ik pas! 

Want als je dat nou gewoon niet wil, niet kunt, omdat het niet past? Omdat het misschien zelfs wringt of knelt? Moeten we allemaal dwangmatig focussen omdat de buitenwereld het eist zodat zij dan tenminste soep van je kunnen maken?  Wat als je nu gewoon een tiengangen diner wilt zijn?

Focus op je eigen rode lijn! 

Maar al te vaak wordt er alleen gekeken naar de focus op het “WAT”.
Het “wat” is het tastbare, functionele of vakinhoudelijke: functietitels of een “beroep”, ervaring en kennis.  “Wat doe jij?” Dat is de vraag die iedereen stelt op netwerkbijeenkomsten.   Maar functies en vastomlijnde beroepen verdwijnen gestaag en kennis en kunde zijn makkelijker verkrijgbaar dan ooit. Het zijn juist de menselijke vaardigheden en eigenschappen die jou uniek maken en die je overal in kunt meenemen.

De rode lijn kan hem dus ook zitten in andere aspecten, zoals het HOE” (het ontastbare, menselijke, emotionele, sociale en de beleving)  of in het “WAAROM”:  de passionele kenmerken, ambities, waarden, drijfveren en het visionaire…

En tenslotte is er natuurlijk altijd gewoon één unieke, constante en onderscheidende rode lijn en dat is “WIE”: namelijk jij!
Voeg jouw wat, jouw hoe en jouw waarom samen en daar heb je je focus: dat ben jij!

 

 

Bij de meeste slimme, snelle, senstieve en super-eigenzinnige werk-onder-nemers oftewel hybride professionals die ik begeleid, zie ik het “Refuse-to-choose syndroom”.  Ik heb dan weer het eigen-zinnige talent om daar toch een rode lijn in te vinden en dit te vatten in taal.

 

“Eindelijk eens iemand die mij begrijpt, zonder dat ik iets hoef uit te leggen”.  

 

Zoals bijvoorbeeld de vrouw die vrijwel tegelijkertijd drie totaal verschillende WO-studies (alfa, bèta en gamma) afrondde, dat enigszins bagatelliseerde en zich later pas realiseerde dat juist die diversiteit bijzonder was en daarmee uniek en sterk!

“The advantage of being a multi potential is the deliberate inability to choose.”

 

Of bijvoorbeeld de wetenschapper, Alice K., van wie bovenstaande quote komt, die zich in de academische (zeer blauwe) wereld erg onbegrepen en ongemakkelijk voelt, zelfs met een juiste hele duidelijke focus op het inhoudelijke “wat”.

Maar vooral ook die ZZP-ers (coaches, trainers, mensen-, ideeën- en kennisverbinders) die multifocus specialisten zijn: de creatievelingen en de crazy ones die vooral hun eigen zin doen vanuit hun sterke “waarom”!

Voor al die professionals die zich daar in herkennen: expres jezelf zijn betekent niet dat er maar één bepaalde versie van jezelf mogelijk is. Gelukkig is er ruimte voor meer. En dat is nu precies waar veel mensen behoefte aan hebben en wat in de arbeidsmarkt van de 21e eeuw gelukkig een plaats aan het veroveren is.  (onlangs verscheen er een artikel in het NRC over de opkomst van de “slashie”)

Je mag jezelf dus steeds weer laten zien en ook opnieuw uitvinden vanuit al je mogelijke werkidentiteiten.

En dat hoeft echt niet allemaal tegelijk, je kunt nl. ook een “serial professional” zijn. Laten we eerlijk zijn: een overheerlijk en zeer divers, mooi samengesteld tiengangen diner eet je toch ook niet in één keer op??

Kortom: personal branding, jezelf ècht laten zien, dat doe je vanuit je hart!
Op vrijdag 3 juni verzorg ik een Masterclass Personal Branding: in 7 stappen expres jezelf!
Wil je nu al een plaats reserveren of informatie: mail me dan alvast voor meer informatie!

 

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tessa Faber van Making Sense begeleidt graag multifocus professionals die niet voor één gat te vangen zijn, niet in hokjes -willen- passen en graag de beweging van van “label naar able” willen maken!

Ontdek wie je bent en wees het dan expres!!

Deze blog verscheen eerder op Linkedin!

 

  •  
  •  
  •  
  •  

Comments ( 2 )

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.